6.2.2012. – 11.2.2012. Tihana Mandušić “Stajanje, padanje, provlačenje”

OPIS :
Instalacija sačinjena od ulaznih vrata u obliku siluete i tri projekcije: stajanje, padanje i provlačenje.
Sva tri videa napravljena su vrlo jednostavnim procesom bez suvišnih detalja, ali s dozom humora i ironije kroz koji obrađuje porive neprilagođenost i nedoraslost situacijama koje ljudima, kao drustvenim bićima, nebi trebale predstavljat nikakav bauk.
Sve tri projekcije nastaju zbog razjašnjavanja takvih iskustava, ne da pričaju cijelu priču već samo da naznače pobudu koja je do njih dovela pri tom se koristeći tijelom, a ne riječima.
Stajanje, poza bez akcije, u kojoj ostaje samo promatrati. Iako nastala zbog društvenih situacija, izmještena u interijer bez sudjelovanja drugih ljudi biva ogoljena na samo taj trenutak ne-djelovanja i izdržavanja. Padanje kao reakcija na društvene situacije u kojima je napetost tijela maksimalna. Taj pad nije gubitak kontrole, on je samo promjena stava, opuštanje tijela, oprečnost stajanju, trenutak kad je stajanje došlo do kraja, kad je potrebno popustiti napetost tijela i uma. Pad kao reakcija dočarava samo jedan kratki društveni timeout. Provlačenje kao akcija opisuje uzak prostor djelovanja. Bavi se istraživanjem mogučnosti, promišljanjem o vlastitom tijelu i činjenjem neočekivanog pa i općeneprihvatljivog i iako bezopasan, kreativan i moguč, rijetko il gotovo nikako primjenjivan čin. Taj rad govori o mogučnostima do kojih dolazi pokušajem.

O AUTORU:
Tihana Mandušić (1982. Split) završila je studij Novih medija na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, na Umjetničkoj akademiju u Splitu smjer Film i video, te fotografski dizajn u Umjetničkoj školi u Splitu. Sudjelovala je u mnogim grupnim izložbama i festivalima: 2011. – /si:n/ festival of video art and performance Hrvatska Video / Filmmakers, A.M Qattan foundation, Palestina, 2010. – Festival Perforacije, Kvarternikov trg, Zagreb, izložba Identiteti, Galerija SC, Zagreb, izložba i radionica London/Zagreb, The Cass gallery, London, izložba i radionica Artikulacija, Galerija Vladimir Nazor, Zagreb, 2009. – Video Barik: Program recentne video-umjetnosti, Galerija Bačva, Zagreb, ESSL AWARD CEE 2009 Winners, Essl Museum, Klosterneuburg/Wienna, Austrija, izložba u sklopu festivala ženskog stvaralaštva Feminae Extravaganza, Split, Video Vortex 4 Split, Multimedijalni Kulturni Centar / Dom mladih, Split… Dobitnica je prve nagrade Essl-Award 2009. Također je napravila animaciju za uvodnu špicu Festivala mediteranskog filma u Splitu 2008., te videa i animacije za potrebe multimedijalnih predstava u produkciji udruge Mavena: SURLAmour i L’amour fou.

O RADU:
Umjetnička kritika autorskog djela Tihane Tihi Mandušić – «Stajanje, padanje, provlačenje» povodom otvorenja njene prve samostalne izložbe u Zagrebu.
Ovo umjetničko djelo autorski je rad mlade, privatno tihe, nenametljive te
nepretenciozne umjetnice Tihane Tihi Mandušić.
Djelo je napravljeno u formu art performancea – video performancea. Riječ je o veoma intrigantnom, pronicljivom, jednostavnom no dubokom djelu koje se samo naizgled bavi samo fizičkim radnjama kao što su stajanje, padanje, provlačenje. Ovaj, nazvao bih ga, video triptih nas podsjeća na faze koje smo svi na neki način okusili i prošli. Zasigurno smo
svi u životu znali stajati, zasigurno smo doživjeli padove, a zasigurno smo se i provlačili kroz taj isti život.
Mlada umjetnica svoj rad zapravo ne započinje unutar galerije, ona radi odmak od klasičnosti te ga jednostvanim no učinkovitim zahvatom započinje i za sebe i za posmatrača prije samog ulaska u prostor prezentacije. Ona prostor prezentacije širi, bukvalno i simbolički na ulicu, u svakodnevni prostor. Prije ulaza u izložbeni prostor ona postavlja vrata, koja istodobno simboliziraju i prepreku i prostor za ulazak u nešto novo. Ne radi se o običnim vratima, (kako to i očekivati od ove jednostavne no maštovite i pragmatične umjetnice?) već o vratima s izrezbarenim tijelom autorice. Procjep na vratima jeste uzak i omanji u fizičkom smislu zbog činjenice da je to rupa koju fizički autorica svojim tijelom čini no prolaskom, ulaskom kroz prolaz koji ona stvara dolazimo u prostor koji nam donosi nešto novo, nešto uobičajeno i prepoznatljivo no novo i interesantno, prostor autorskog umjetničkog izričaja. Posjetiteljima ona ne daje banalnu i jednostavnu priliku da posmatra rad, već zahtjeva od njih trud, radnju, koja se isplati. Uostalom, uči u nekog, proči kroz nekoga, ulazak u njegovu intimu zaista ne bi trebao biti banalan i jednostavan čin. Ona poziva i tjera na akciju.
U vremenu ne samo materijalne i duhovne krize, jednostavnim i promišljenim postupkom, s tri video projekcije sačinjene od statičnih kadrova snimljenim onim što je imala (svojim aparatom) i jednim vratima, dok mnogo toga stagnira, ona Stvara.
Video radom stajanje ona pokazuje i svoju veliku vrlinu, a to je strpljenje. Njeno stajanje nije čekanje, njeno stajanje je aktivna radnja. Drugi video rad pod nazivom padanje analiza je te radnje. Do padanja dolazi prilikom opuštanja svih mišića. Opuštanje koje nas vodi u pad mislim da je dovoljno indikativno za sve nas u ovim vremenima. Ne smijemo se opustiti nit prepustiti. No kao što je autoričin rad u cjelosti slojevit slojeviti i neplošni su i segmenti tog rada. Istodobno taj pad ne mora biti ništa negativno, može biti smatran jednostavnim time outom jer autorica ne gine pri padu, ona nakon njega odmara te neopterečeno diše. Video rad provlačenje bavi se istraživanjem mogučnosti, promišljanjem o vlastitom tijelu činjenjem neočekivanog, pa i opećeneprihvatljivog no bezopasnog kreativnog i mogučeg no rijetko il gotovo nikako primjenjenog. Taj rad govori o mogućostima, do kojih dolazi pokušajem.

Autoričin pokušaj je uspješan.

Damir Janko Janeček