Pozivamo vas na otvorenje izložbe Svijet oko nas u ponedjeljak 27. 3. 2017. u 20 sati u Galeriji Greta, Ilica 92, Zagreb. Izložbu možete pogledati do 1. 4. u radno vrijeme galerije od 17 do 20 sati.
Prva verzija ovog teksta nastala je početkom prosinca 2016. neposredno uoči otvorenja zajedničke izložbe Ivane Popović i Dinka Josipa Domaćinovića u Osijeku. Ivanu sam tada posjećivala u bolnici, a ona je puna entuzijazma i poleta naručivala fiksator za pastele kojima je nacrtala desetine crteža koje je izlagala na pokrajnjem krevetu, pa je bolesničku sobu pretvorila u atelijer i izlagački prostor. Jedna od narudžbi bio je i građevinski metar kojim je planirala mjeriti i dizajnirati interijer stana liječnika koji je dolazio u jutarnju „vizitu“. Monokromni crteži stolnih i stropnih lampi uredskog ugođaja, bili su njezini zadnji radovi koji su nastajali velikom brzinom i žarom. Tada su Ivana i Dinko planirali osječku izložbu predstaviti u zagrebačkoj galeriji Greta, a potom i u drugim gradovima Hrvatske. Na staru godinu uslijedio je neočekivani bolni rastanak s Ivanom. Unatoč tužnim okolnostima, Dinko je velikom snagom nastavio ispunjavati zadatke koje mu je Ivana u zadnjim trenucima života s punim povjerenjem povjerila. Njezino multidisciplinarno djelovanje na umjetničkom, kulturnom, društvenom i aktivističkom području zahtijeva cjelovitu obradu i valorizaciju, stoga će se ovaj prikaz baviti radovima na izložbi i posljednjim projektima.
Ivana Popović akademska je kiparica i multimedijska umjetnica, koja je preko dvadeset godina istraživala i povezivala brojne umjetničke discipline: kiparstvo, slikarstvo, crtež, kazalište, modu i performans. Sebe je znala kratko predstaviti tvrdnjom da se bavi teatralizacijom vizualne kulture. Njezino djelovanje na području mode bazira se na neobičnim i provokativnim, društveno aktualnim i osviještenim modnim revijama kojima je hrabro propitivala suvremene fenomene – modnu industriju, industriju zabave i masovnih medija. U medijskim je kampanjama zagovarala prava žena i obespravljenih skupina, te se borila za bolju zdravstvenu skrb i prevenciju karcinoma dojke. Neovisno o mediju djelovanja, često joj je upravo vlastiti život bio polazište umjetničko-aktivističkog djelovanja, pa je tako beskompromisno ukidala granice između vlastita života i umjetničkog djelovanja, dajući se pritom bez ostatka.
Poticaj je često pronalazila u preuzimanju motiva iz bogatog repertoara „visoke“ i „niske“ kulture. Za ciklus crno-bijelih slika „Bad – Bad Boysi“, modele za portrete muškaraca pronašla je u popularnim američkim televizijskim serijama (CSI- FBI, Miami, New York), čitanju novina (crne kronike) i promatranju muškaraca po ustanovama i ulicama. Najvitalniji umjetnički radovi nastajali su u živoj interakciji s publikom, na cjelodnevnim performansima na kojima kreira, šiva i prezentira svoje radove.
Ivana Popović dugogodišnjim je projektom «Promatrači», koji započinje 2011. i kontinuirano ga radi do kraja života, ostvarila jedinstveno umjetničko ostvarenje epskih razmjera. Projekt je imao i snažan osobni pečat jer je bio potaknut i vođen strastvenom željom za ozdravljenjem i pobjedom nad opakom bolesti. U glini oblikuje na tisuće minijaturnih glava – individualiziranih portreta različitih fizionomija, koje u gustim skupinama posjećuju razne lokacije i postaju sudionicima kulturnih ali i svakodnevnih događanja: od posjeta koncertima i izložbama Dubrovačkih ljetnih igara 2011. godine, hitne pomoći, veterinarske ambulante, šoping centra, poslovnih ureda do stalnog postava Muzeja suvremene umjetnosti i Muzeja hrvatskog turizma (da nabrojimo samo neke). Popović je jednom prigodom sumirala: „Kad sam se upustila u izradu tih lica oni sami su me doveli do odmaka od njihove tehničke stvarnosti i započeli avanturu promatranja raznih rizičnih prenapregnutih situacija iz života ljudi.“
Dinko Josip Domaćinović akademski je slikar koji izlaže od 1992. godine na samostalnim i skupnim izložbama u zemlji i inozemstvu. Uz slikarstvo bavi se i ilustracijom, dizajnom, multimedijskom umjetnošću, performansima, videom i umjetničkim događanjima. Slikarstvo doživljava kao katarzični proces kojim traga za smislom postojanja, pa je ono medij istraživanja duhovnih vrijednosti i spiritualnog. Koristi boje intenzivnog spektra, a pastoznim namazom stvara reljefnu gradbenost slike. Spiralne i vrtložaste forme prate energetske tokove do kojih dolazi osluškujući vlastita unutarnja stanja. Čiste primarne boje kovitlaju se oko zamišljenog središta slike dajući snažan energetski naboj slikanoj površini. Umjetnost je za Domaćinovića važno sredstvo upoznavanja i otkrivanja osobnih spiritualnih snaga, kojim ponire u drevna znanja, a slikanje doživljava i kao performativni čin.
Zajedničko umjetničko djelovanje Dinko Josip Domaćinović i Ivana Popović započeli su u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti 17. lipnja 2014. godine. U sklopu izložbe Vlaste Delimar izveli su zajednički performans „Šiva“, dvoznačnog naziva. Tema umjetničkog događanja čin je konstrukcije i dekonstrukcije forme i materijala. Dinko je gotovo u ritualnom zanosu tijekom dana oslikavao bijelo 20-metarsko platno slikajući pritom i tijela modela, a Ivana je od oslikanog platna šivala odjeću koju su nosili modeli, transformirani u dvojnice Vlaste Delimar u završnoj modnoj reviji događaja. Dinamična interakcija tijela modela i pokreta tijela slikara koji performativnim činom oslikava platno dinamičnom kolorističkom paletom, proces nastanka novog objekta šivanjem odjeće i modna revija, snimljeni su videokamerom i montirani u video koji je jedini dokument ovog procesualnog, interaktivnog događaja.
Nataša Ivančević