Galerija Greta / Ilica 92 / Zagreb / 8. 10. 2016.
Pozivamo vas na razgovor i projekciju jugoslavenskog amaterskog/ alternativnog/ neprofesijskog/ eksperimentalnog filma!
18:00 — 19:00
Razgovor o arhivima alternativnog filma:
Miodrag Milošević, Diana Nenadić, Ivan Ramljak, dr. sc. Nikica Gilić, Vedran Šuvar
19:30 — 20:45
Projekcija filmova odabranih autora
+ program je obrazovnog karaktera i ulaz se ne naplaćuje
“Iskustvo na spašavanju neprofesionalnih (amaterskih) filmova na substandardnim formatima pokazuju (sic) da su godinama sasvim neopravdano tehničari, a posebice povjesničari filma u potpunosti zapostavljali te na neadekvatan način vrednovali neprofesionalni film. Pojedine su kinoteke i filmski arhivi postavljali oštre brane pred neprofesionalni film, jer po njima zadaća je kinoteka i filmskih arhiva briga o profesionalnom filmu” zapisao je još 1993. godine Mato Kukuljica, hrvatski filmski arhivist i dugogodišnji pročelnik Hrvatske kinoteke odnosno filmskog odjela Hrvatskog državnog arhiva. Imajući u vidu činjenicu da je filmska vrpca do početka 1980-ih godina u domaćoj sredini bila dominantan medij eksperimentalnog filma, koji je uglavnom nastajao u spomenutim “neprofesionalnim” uvjetima —razdoblje između 1962. i 1976. u Kinoklubu Zagreb čak se i zove razdoblje “Filmske vrpce” — za sve se povjesničare i istraživače (eksperimentalnog) filma postavlja pitanje njegove zaštite i restauracije. Filmska je vrpca izuzetno osjetljivo tkivo, i proučavanje filma bilo bi nemoguće bez adekvatnog sustava njegove pohrane i restauracije, u okviru kojih su arhivski rad, kuriranje i filmsko programiranje nerazdruživi aspekti održavanja pojedine filmske zbirke i posljedične kanonizacije filmskih djela.
No koje su institucije zadužene za pohranu i restauraciju alternativnog/eksperimentalnog filma, i pripada li on muzejima, kinoklubovima ili kinotekama? Kakva je suradnja među kinotekama i arhivima eksperimentalnih filmova zemalja bivše Jugoslavije i na koje se načine ona realizira? Kakva je danas uloga kinoklubova u životu građana, pogotovo imajući u vidu njihovu nekadašnju obrazovnu funkciju, i u kojoj su oni vezi s regionalnim kinotekama? Što se dogodilo s amaterskom, neprofesijskom, alternativnom i eksperimentalnom filmskom baštinom regije, i gdje je ona danas pohranjena? Na koje se načine i gdje mogu pregledavati alternativni filmovi regije, tko je zadužen za njihovu restauraciju i na koji se način ona razlikuje od restauracije dugometražnog igranog filma?
Zadnji istraživački seminar posvećen jugoslavenskom alternativnom i eksperimentalnom filmu u središte stavlja javni razgovor o arhiviranju i evaluaciji alternativnog filma, temeljen na osobnim, praktičnim i teorijskim iskustvima filmskih istraživača/ica, kustosa/ica i povjesničara/ki. Odgovore, svoja promišljanja ali i nova pitanja potaknuta praksama skrbi i proučavanja eksperimentalne filmske baštine ponudit će Miodrag Milošević, Diana Nenadić, Ivan Ramljak, dr. sc. Nikica Gilić i Vedran Šuvar. Razgovor moderira Petra Belc.
*******
Miodrag Milošević dugogodišnji je ravnatelj beogradskog Akademskog filmskog centra u sklopu kojega je uspostavljen jedan od najcjelovitijih arhiva alternativnog filma u regiji, urednik festivala eksperimentalnog filma Alternative Film/Video, avangardnih filmskih programa Doma kulture Studentski grad čiji je ravnatelj bio od 2005. godine, a u svojoj filmografiji kao redatelj i direktor fotografije broji više desetaka eksperimentalnih, dokumentarnih i dugometražnih igranih filmova.
Diana Nenadić hrvatska je politologinja, filmologinja i filmska kritičarka, predsjednica Hrvatskog društva filmskih kritičara, predsjednica Vijeća Dana hrvatskog filma, članica uredništva Hrvatskog filmskog ljetopisa i urednica Naklade Hrvatskog filmskog saveza, među čijim se izdanjima nalaze monografije i DVD izdanja posvećena hrvatskom nezavisnom i eksperimentalnom filmu.
Ivan Ramljak filmski je kritičar, redatelj, kustos i urednik programa Kratkog utorka, filmskog programa Hrvatskog filmskog saveza smještenog u kinu Tuškanac, u sklopu kojega je zagrebačka publika u proteklih nekoliko godina imala prilike vidjeti neke od najznačajnijih filmova iz baštine jugoslavenskog alternativnog, amaterskog i eksperimentalnog filma.
Vedran Šuvar predsjednik je Kinokluba Zagreb, producent niza eksperimentalnih filmova, autor Manifesta amaterskog filma, i programski selektor Runde kratkog, jednog dijela filmskog programa Kratkih slika zagrebačkog MM centra, čija je posebna pažnja usmjerena ka recentnoj i povijesnoj baštini kratkometražnog hrvatskog filma.
Nikica Gilić, dr. sc., izvanredni je profesor na Katedri za filmologiju pri Odsjeku za komparativnu književnost zagrebačkog Filozofskog fakulteta, gdje predaje kolegije iz teorije i povijesti filma. Glavni je urednik Hrvatskog filmskog ljetopisa, član savjeta časopisa Ubiq i Autsajderski fragmenti te član Vijeća Animafesta i Vijeća Hrvatskog društva filmskih kritičara. Bio je umjetnički savjetnik za dokumentarni film pri HAVC-u i član žirija više filmskih festivala i revija, a od 2015. djeluje kao istraživač na Doktorskoj školi za Istočnu i Jugoistočnu Europu Sveučilišta u Regensburgu i Sveučilišta Ludwig-Maximilans u Münchenu.
*************
Program je nastao kroz istraživanje jugoslavenskog eksperimentalnog filma u okviru poslijediplomskog studija na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Realizira se uz financijsku podršku Hrvatskog audiovizualnog centra, i u suradnji s umjetničkom galerijom Greta.
Hvala Hrvatskom filmskom savezu, Kinoklubu Zagreb, Hrvatskom filmskom arhivu, Slovenskoj kinoteci i beogradskom Akademskom filmskom centru na filmovima ustupljenima za projekciju.
FILMOVI:
19:30 — 20:45
Projekcija filmova
Karpo Godina: Anno Passato (1966) 5′
Goran Švob: Početak vremena (1965) 27′
Miodrag Milošević: Poslednji tango u Parizu (1983) 6′
Nikola Đurić: Seoski put (1972) 4’30”
Ivan Martinac: Armagedon ili Kraj (1964) 10′
Hrvoje Turković: Zastajkivanje (1967) 2’30”
Bojan Jovanović: Otkucaji tempiranog vremena (1988) 12′